W Zespole Szkół nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Łukowie od marca 2024r. realizowany był projekt „DziałaMy” w międzysektorowym partnerstwie IKEA Lublin, Fundacja Sempre a Frente i Polski Czerwony Krzyż.
3 października przyszedł czas na podsumowanie projektu i uroczyste otwarcie strefy relaksu, będącej wymiernym jego efektem.
Uroczystość otwarcia uświetnili: Starosta Łukowski Dariusz Szustek, Sekretarz Powiatu Jerzy Siwiec, Dyrektor zarządzający Paweł Oleszek – Fundacja Sempre a Frente, Magdalena Kaźmierak–Sadło z Oddziału Rejonowego PCK w Łukowie oraz Mikołaj Lemiech z klasy 3 Tp i Mateusz Kozak z klasy 2 Tmc, którzy występem artystyczny umilili wszystkim czas. Uczniowie z obecnej klasy 5 Technikum Ekonomicznego i klasy 5 Technikum Handlowego przez ponad trzy miesiące, na warsztatach z zakresu wzmacniania kompetencji społecznych, liderskich, obywatelskich, pracy projektowej i metody design thinking, przygotowywali się do samodzielnego zrealizowania swojej pierwszej inicjatywy dla społeczności szkolnej. Za zdobyte pieniążki postanowili stworzyć strefę relaksu „ALECHILL”, czyli miejsce, gdzie można wygodnie usiąść, zrelaksować się i odzyskać siły. Przy wsparciu pana dyrektora Tadeusza Federczyka, pana kierownika Roberta Józwika, pana konserwatora Andrzeja Grzebisza została utworzona strefa, która wychodzi naprzeciw potrzebom uczniów, tworząc dla nich przestrzenie sprzyjające odpoczynkowi, wyciszeniu i integracji. Za pozyskane środki zakupiono: stoły w zestawie z ławkami, parasole, leżaki ogrodowe, koce, kosz na koce, stojak na worki do segregacji śmieci.
Korzyści płynących ze strefy relaksu jest wiele i obejmują one całą społeczność szkolną. Przebywanie w otoczeniu innym niż korytarz szkolny i sale lekcyjne, na świeżym powietrzu, niewątpliwie zmniejsza stres, poprawia samopoczucie i ogólne zdrowie psychiczne. Tak komfortowa i bezpieczna przestrzeń sprzyja integracji uczniów z różnych klas, ale również integracji z nauczycielami, bo można tu pogadać w sytuacji poza szkolnej tak zwyczajnie o wszystkim, a to pomaga w budowaniu pozytywnych relacji i poczucia wspólnoty. Jesteśmy przekonani, że wpłynie to na lepsze skupienie się na lekcjach i pomoże w przyswajaniu wiedzy. Oprócz tego niektóre zajęcia będą mogły odbywać się w plenerze, dzięki czemu uczniowie będą bardziej kreatywni, co inspiruje do konstruktywnego, efektywnego i efektownego działania.
Co uczestnikom projektu to dało? Uczniowie zgodnie odpowiadają, że przede wszystkim to nowe doświadczenia. Możliwość wykorzystania „w prawdziwym życiu, w działaniu, jak to się mówi w terenie”, wiedzy którą zdobywają w szkole, bo są przecież w technikum ekonomicznym i handlowym, więc przedsiębiorczość, marketing, umiejętności negocjacyjne, skrupulatność i szeroko otwarty umysł są wpisane w ich przyszłe zawody.
„Dzięki różnorodnym warsztatom, które odbywały się podczas realizacji projektu mogliśmy z całą mocą, szlifować jeszcze inne umiejętności, na które szczególny nacisk kładzie nasza szkoła i które odgrywają istotną rolę nie tylko w sferze zawodowej, ale również mają ogromne znaczenie dla rozwoju osobistego i społecznego. Umiejętności, które pozwalają na skuteczne komunikowanie się, budowanie relacji, rozwiązywanie konfliktów oraz adaptację do różnorodnych sytuacji, czyli kreatywność, dynamizm działania, elastyczność” – podsumowuje pracę nad projektem Weronika Pałczak, uczennica klasy 5 TE.
Projekt ten jest dowodem na to, że nie potrzeba ogromnych budżetów aby zrobić coś dobrego dla społeczności lokalnej. W działaniach bowiem ważne są przede wszystkim: entuzjazm, nieszablonowy sposób myślenia, wrażliwość i empatia, a jedyne co nas ogranicza to nasza wyobraźnia.
Uczestnicy projektu, uczniowie Zespołu szkół nr 1 w Łukowie:
Przedstawiciele klasy 5 Technikum Handlowego: Weronika Szczęsna, Dagmara Redas, Martyna Gil, Monika Kwirant, Natalia Czerska, Kamil Michalak
Przedstawiciele klasy 5 Technikum Ekonomiczne: Oliwia Kowalska, Oliwia Kapitaniuk, Anna Osial, Weronika Pałczak, Maja Mazur, Paulina Filipek
Informacja: Zespół Szkół Nr 1 w Łukowie