Starosta Łukowski: Dariusz Szustek
Starosta jest kierownikiem Starostwa oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, Wicestarosty i Urzędującego Członka Zarządu Powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
- Starosta pełni funkcję Przewodniczącego Zarządu Powiatu i kieruje bieżącymi sprawami Powiatu.
- Starosta kieruje pracą Starostwa przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza, Urzędującego Członka Zarządu Powiatu, Skarbnika i Naczelników.
- Starosta odpowiada za właściwe funkcjonowanie Starostwa.
- Do zadań i kompetencji Starosty należy w szczególności:
- reprezentowanie Powiatu na zewnątrz,
- organizowanie i kierowanie pracą Zarządu,
- podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu Powiatu w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne,
- wydawanie wewnętrznych aktów prawa (zarządzeń),
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd Powiatu,
- wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej powiatu,
- wykonywanie funkcji administratora danych osobowych,
- zapewnienie przestrzegania przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych,
- koordynacja działań w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska przy pomocy Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- występowanie do Rady Powiatu z wnioskami w sprawie wyboru Wicestarosty, członków Zarządu Powiatu oraz powołania Skarbnika,
- wykonywanie wobec członków Zarządu Powiatu, pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, czynności z zakresu prawa pracy i realizacja polityki personalnej,
- zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa,
- udzielanie pełnomocnictw procesowych,
- przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków.
- Starosta sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
- Wicestarosty, Sekretarza, Skarbnika i Urzędującego Członka Zarządu Powiatu,
- Audytora Wewnętrznego,
- Wydziału Prawnego,
- Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
- Powiatowego Rzecznika Konsumentów,
- Wydziału Zarządzania Kryzysowego,
- Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
- Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami,
- Geodety Powiatowego,
- Inspektora Ochrony Danych,
- Inspektora ds. bhp,
- Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łukowie,
- PKS w Łukowie S.A.,
- Zarządu Dróg Powiatowych w Łukowie.
- W czasie nieobecności Starosty lub w przypadku niemożności sprawowania przez niego funkcji, zastępuje go Wicestarosta, który w ramach zastępstwa kieruje Starostwem poprzez wykonywanie związanych z tym zadań i kompetencji.
- Czasowe zastępstwo Starosty nie obejmuje uprawnień pracodawcy wynikających z przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników Starostwa oraz dotyczących organizacji pracy Starostwa.
- Starosta może upoważnić Wicestarostę, Sekretarza, Urzędującego Członka Zarządu Powiatu,
poszczególnych Członków Zarządu Powiatu, pracowników Starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, należących do właściwości Powiatu. Starosta może również upoważnić do wydawania decyzji, o których mowa wyżej, pracowników jednostek organizacyjnych Powiatu, jeżeli przepisy szczególne tak stanowią. - Starosta może w drodze zarządzenia określić szczegółowe zasady kierowania pracą Starostwa, w tym zasady podziału zadań i odpowiedzialności pomiędzy Starostą, Wicestarostą, Sekretarzem
i Skarbnikiem.