Nabór wniosków w ramach resortowego programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej “Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025
Powiat Łukowski/Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Łukowie informuje o rozpoczętym naborze wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.
Program adresowany jest dla osób z niepełnosprawnościami.
Według założeń Programu celem rozpowszechnienia usług asystencji osobistej jest zwiększenie szans osób z niepełnosprawnościami na prowadzenie bardziej niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia. Nadrzędnym celem usług asystencji osobistej powinno być dążenie do poprawy funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością w jej środowisku, zwiększenia możliwości zaspokajania jej potrzeb oraz włączenia jej w życie społeczne.
W ramach Programu osoby z niepełnosprawnościami będą mogły otrzymać wsparcie asystentów osobistych.
Usługi asystenckie są formą ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osoby z niepełnosprawnością i nie mogą zastępować usług opiekuńczych. Nie są skierowane do osób, które wymagają świadczenia wyłącznie usług porządkowych, higienicznych i pielęgnacyjnych.
Adresatami Programu są:
- dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
-
- o znacznym stopniu niepełnosprawności
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności
- traktowane na równi z orzeczeniami, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44 i 858).
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem:
- posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta; lub
- posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu; lub
- wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.
W przypadku, gdy usługi asystencji osobistej będą świadczone na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami od ukończenia 2 lat do ukończenia 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, wymagane jest także:
1) zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Sądowego
2) informacja o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
3) pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego;
WAŻNE!
Za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych oraz zstępnych, krewnych w linii bocznej, małżonka, wstępnych oraz zstępnych małżonka, krewnych w linii bocznej małżonka, zięcia, synową, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem.
Osoby zainteresowane zgłoszeniem do programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 mogą składać niżej wskazane dokumenty do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łukowie, ul. Broniewskiego 20/26:
- wypełnioną i podpisaną Kartę Zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025
- kserokopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
- kartę zakresu czynności w ramach usług asystencji osobistej;
- W przypadku sprawowania opieki prawnej nad osobą pełnoletnią z niepełnosprawnością, kserokopię dokumentu potwierdzającego przyznanie opieki prawnej.
- kserokopię wyroku sądu o ubezwłasnowolnieniu (jeżeli dotyczy);
- kserokopię pełnomocnictwa (jeżeli dotyczy);
- klauzulę informacyjną RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025;
- Klauzulę informacyjną RODO PCPR w Łukowie w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.
Uczestnicy programu nie ponoszą odpłatności za usługi asystenta.
Jednocześnie informujemy, że zgłoszenie do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do Programu.
Szczegółowe informacje w powyższym zakresie można uzyskać kontaktując się od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:30 – 14:30, pod numerem telefonu (025) 798 99 13.
NABÓR DO PROGRAMU TRWA OD 18.12.2024 R. DO WYCZERPANIA LIMITU MIEJSC PRZYZNANEGO W PROGRAMIE W POWIECIE ŁUKOWSKIM.
Kartę Zgłoszenia Uczestnika (z wymaganymi załącznikami) należy przesłać pocztą tradycyjną lub złożyć w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łukowie przy ul. Broniewskiego20/26, 21-400 Łuków.
Niezbędne dokumenty można wydrukować (w załączeniu poniżej) lub pobrać w wersji papierowej w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łukowie przy ul. Broniewskiego 20/26, 21-400 Łuków.
Załączniki