Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 r. uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. W ramach programu obwodnicowego w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. Na realizację Programu rząd przeznaczy 28 mld zł. GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Łukowa w ciągu DK63/76 w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu
- odpowiedź na oczekiwania mieszkańców wielu regionów Polski
- Poprawa bezpieczeństwa na drogach,
- wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast
- czystsze powietrze,
- mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej
- realizacja przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy oraz rozwoju firm wykonujących inwestycje drogowe.
- inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju. Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Natomiast koszt planowanej inwestycji w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic, na terenie Powiatu Łukowskiego Ministerstwo Infrastruktury oszacowało na 225 mln zł. Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Do większości wypadków dochodzi na terenie zabudowanym (71,2% ogółu), w wielu wypadkach pieszych i rowerzystów. Na terenie miast zbiegają się wszystkie rodzaje ruchu: towarowego – samochodów ciężarowych i dostawczych, pasażerskiego – autobusów i samochodów osobowych, transportu miejskiego, rowerowego czy też pieszego. Dlatego tak ważne jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane.
Zwiększenie przepustowości sieci drogowej
Przez tereny zabudowane miejscowości przebiegają drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu, w tym samochodów ciężarowych. Często drogi krajowe przebiegają przez centra miast. Drogi te często stanowią jedyną przeprawę przez rzekę w całej miejscowości czy też okolicy tych miast, co wynika z kształtowania się infrastruktury w czasach historycznych.
W efekcie budowy obejść miejscowości oraz rozdzielenia ruchu nastąpi poprawa sytuacji na istniejącej sieci drogowej oraz w otoczeniu dróg krajowych. Poprawi się płynności ruchu, zwiększy przepustowość sieci dróg krajowych, nastąpi redukcja korków i zatłoczenia miast, szczególnie w miejscach newralgicznych (drogi śródmiejskie, główne skrzyżowania).
Czystsze powietrze, mniejszy hałas
Istotnym efektem budowy obwodnic jest również redukcja zanieczyszczeń w miastach, gdzie na relatywnie niewielkim obszarze, przy dużym zatłoczeniu, koncentruje się wiele pojazdów emitujących różnego rodzaju zanieczyszczenia. Transport samochodowy jest istotnym źródłem zanieczyszczenia na terenie miast. Ma to znaczący wpływ na zdrowie mieszkańców. Zanieczyszczenia z transportu drogowego przyczyniają się do skrócenia średniej długości życia, a także chorób, szczególnie związanych z układem oddechowym czy krążenia. Poprzez budowę obejść miejscowości następuje także redukcja hałasu na ich terenie. Narażenie na hałas może wywołać zaburzenia snu, a w efekcie pogorszenie się stanu zdrowia mieszkańców. Wpływa też w długiej perspektywie na pogorszenie samopoczucia, wzrost ciśnienia krwi, a także choroby układu krążenia.
Wpływ programu na rozwój kraju
Budowa obwodnic miast zapewni efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego, a także poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i jakości życia mieszkańców. Poprawa przepustowości głównych arterii jest jednym z kluczowych elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju zarówno regionów, jak i całego kraju, przez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług. Realizacja planowanych w Programie Inwestycji pozwoli również zaspokoić oczekiwania mieszkańców związane z bezpieczną i szybką komunikacją. Planowana inwestycja w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 będzie elementem systemu transportowego kraju. Program obwodnicowy powstał w oparciu o długookresowe krajowe dokumenty strategiczne oraz dokumenty Unii Europejskiej.
Obwodnice w realizacji
Obecnie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Dotychczas, do końca 2020 r., oddano do ruchu w ramach PBDK 18 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64. Ponadto budowa obwodnic dużych miast i aglomeracji jest realizowana w ramach rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych (obwodnica Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy czy Rzeszowa). Zadania te są realizowane niezależnie od nowego Programu budowy 100 obwodnic.
Przygotowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Łukowa
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Łukowa w ciągu DK63/76. Droga jest planowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.Przetarg dotyczył przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji. Komisja przetargowa za najlepszą uznała ofertę firmy SAFEGE, która opiewa na kwotę 2 669 100 zł.
Obwodnica Łukowa to zadanie z Programu budowy 100 obwodnic, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Trasa powstanie w nowym śladzie. Będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną m.in. skrzyżowania z drogami poprzecznymi i dojazdowymi, bezpieczne przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dojazdowe zapewniające dostęp do obwodnicy, obiekty inżynierskie i ochrony środowiska. Opracowanie STEŚ-R posłuży m.in. do wstępnego ustalenia wariantów przebiegu trasy, zakresu rzeczowego inwestycji oraz uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która zatwierdzi ostateczny przebieg nowej drogi. Realizacja obwodnicy Łukowa planowana jest w latach 2026-2028.
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie lubelskim powstanie siedem obwodnic: Łukowa (DK63/76),Łęcznej (DK82),Janowa Lubelskiego (DK74),Dzwoli (DK74),Gorajca (DK74),Szczebrzeszyna (DK74),Zamościa (DK74). Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury / GDDKiA