Grupa 15 największych organizacji przetwórczych i rolniczych w Polsce apeluje do Polaków o patriotyzm konsumencki

Grupa 15 największych organizacji przetwórczych i rolniczych w Polsce przygotowała apel w którym zwraca się do Polaków o patriotyzm konsumencki. Przedstawia swoją trudną sytuację, wzrost kosztów produkcyjnych, wysoką inflację. Tłumaczy dlaczego tak ważne jest wspieranie lokalnego rynku, wybór produktów krajowych.

Apelujemy: Szanowni konsumenci: nie kierujcie się tylko ceną, ale przede wszystkim pochodzeniem produktów i ich składem.

APEL
Niebawem, przygotowując się do Świąt Wielkiej Nocy, Polacy ruszą na zakupy. Wybierając miejsce zakupów warto pamiętać o naszych „małych ojczyznach” – warzywniaku za rogiem, lokalnym sklepie mięsnym, rodzinnej piekarni czy mleczarni. Sięgajmy po artykuły z biało-czerwonym oznaczeniem „Produkt Polski”.
Wszak patriotyzm to nie tylko pielęgnowanie pamięci historycznej, dumnie śpiewany hymn czy łopoczące biało-czerwone flagi w narodowe święta. Patriotyzm możemy wyrażać każdego dnia, wybierając do zakupowego koszyka krajowe produkty wytworzone z płodów rolnych z lokalnych gospodarstw.
Wspierając lokalny rynek dbamy o dziedzictwo kulinarne naszego regionu. Chronimy miejsca pracy naszych bliskich i wspieramy przedsiębiorczość w regionie.
Ostatnio ceny podstawowych produktów spożywczych: pieczywa, jaj, mięsa czy nabiału urosły do poziomu dotąd niespotykanego. Inflacja uderza nie tylko w konsumentów, o przetrwanie walczą także
przedsiębiorcy i producenci rolni.
W 2022 roku upadło 4 tysiące małych, polskich sklepów, a 10 tysięcy zawiesiło swoją działalność. Dramatycznie spada liczba gospodarstw rolnych. Znamienne, że w tym samym czasie zagraniczne sklepy wielkopowierzchniowe odnotowały rekordowe zyski, najbardziej znany z nich zwiększył dochód w porównaniu z zeszłym rokiem aż o ponad 20 procent!
My – producenci, wytwórcy, rzemieślnicy – nie przegrywamy jakością. Padamy pod presją sieci handlowych i sztucznie zaniżanych przez nie cen oferowanych za nasze produkty, które często bywają niższe od rzeczywistych kosztów produkcji. Nie jesteśmy w stanie wytworzyć kilograma sera za 15 złotych, kiełbasy za 12 czy bochenka chleba za 2 złote. Nie mamy też wielomilionowych środków na reklamę. Jeśli nie zatrzymamy fali bankructw kolejnych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, to wkrótce będziemy skazani przede wszystkim na produkty odmrażane oraz importowane.Apelujemy: Szanowni konsumenci: nie kierujcie się tylko ceną, ale przede wszystkim pochodzeniem produktów i ich składem. Sieci handlowe niskimi cenami zachęcają Was do zakupów produktów pochodzących głównie z zagranicy. W ten sposób dbają o swoich rolników i przetwórców. Miejcie świadomość, że niska cena nie oznacza produktu równowartościowego z naszymi, polskimi, regionalnymi i lokalnymi wyrobami.
Szczególnie teraz pamiętajcie że niższa cena – z reguły znaczy gorszą jakość i smak.
I zastanówmy się – czy na pewno lepszy i zdrowszy jest kilogram najtańszej kiełbasy od 600 gramów produktu wysokiej jakości? Pokażmy naszą solidarność z krajowymi producentami! Kierujmy się patriotyzmem konsumenckim, spędźmy te święta z wyjątkowym smakiem lokalnych i polskich produktów spożywczych.
Wybór tego, co choć nieco droższe, ale wysokiej jakości, pozwoli także ograniczyć tak powszechne marnowanie żywności.
Nasz apel, skierowany do polskich konsumentów, kończymy życzeniami zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych przy stole zastawionym smacznymi, lokalnymi i wyprodukowanymi w Polsce specjałami.

……………………………..

Sygnatariusze apelu:
Krajowy Związek Pracodawców i Producentów Trzody Chlewnej POLPIG, Aleksander Dargiewicz, Prezes Zarządu
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw – Spółdzielnia Osób
Prawnych, Witold Boguta, Prezes Zarządu
Ogólnopolski Cech Rzeźników –Wędliniarzy – Kucharzy, Jacek Marcinkowski, Delegat Cechu
Polski Związek Niezależnych Producentów Świń, Bogusław Prałat, Prezes Zarządu
Federacja Gospodarki Żywnościowej RP, Krzysztof Nykiel, Prezes Zarządu
Związek Zawodowy Rolnictwa Samoobrona, Marek Duszyński, Przewodniczący
Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny, Waldemar Broś, Prezes Zarządu
Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Andrzej Danielak, Prezes Zarządu
Związek Polskie Mięso, Witold Choiński, Prezes Zarządu
Krajowa Rada Izb Rolniczych, Wiktor Szmulewicz, Prezes Zarządu
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Wieprz Polski, Andrzej Zawistowski, Prezes Zarządu
Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza, Dariusz Goszczyński, Prezes Zarządu
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Tomasz Obszański, Przewodniczący
Krajowa Unia Producentów Soków, Barbara Groele, Sekretarz Generalny
Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej, Tomasz Parzybut, Prezes Zarządu